X
چگونه نرخ استنادات خود را افزایش دهیم؟ (قسمت اول)
X
چگونه نرخ استنادات خود را افزایش دهیم؟ (قسمت دوم)
X
5 روش برای جلوگیری از رد مقاله توسط سردبیر

مشخصات مقاله

عنوان نشریه:   مجله ايراني آموزش در علوم پزشكي :   بهار 1388 , دوره  9 , شماره  1 (پياپي 21) ; از صفحه 5 تا صفحه 12 .
 
عنوان مقاله:  ارزيابي مهارت هاي تفكر انتقادي و ارتباط آن با رتبه آزمون سراسري ورود به دانشگاه در دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي اصفهان
 
نویسندگان:  اطهري زينب السادات*, شريف سيدمصطفي, نعمت بخش مهدي, بابامحمدي حسن
 
 * گروه علوم تربيتي، دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي، دانشگاه اصفهان، خيابان هزارجريب، اصفهان
 
چکیده: 

مقدمه: آيا آموزش هاي قبلي پذيرفته شدگان در دانشگاه بر اساس مهارت هاي تفكر انتقادي است و آيا توان علمي آنان با اين طرز تفكر مرتبط است؟ پژوهش حاضر با هدف ارزيابي مهارت هاي تفكر انتقادي و ارتباط آن با رتبه آزمون سراسري ورود به دانشگاه در دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي اصفهان طراحي گرديد.
روش ها: در يك مطالعه توصيفي، مهارت هاي تفكر انتقادي به صورت تصادفي در يك جامعه 89 نفري از دانشجويان ورودي سال تحصيلي 86-1385 دانشگاه علوم پزشكي اصفهان و در ترم نخست تحصيلي ارزيابي شد. اطلاعات با برگزاري رسمي آزمون، با استفاده از آزمون استاندارد مهارت هاي تفكر انتقادي كاليفرنيا (فرم ب) جمع آوري گرديد. نمرات به دست آمده از آزمون، معيار مهارت تفكر انتقادي دانشجويان قرار گرفت و ارتباط آن با رتبه كسب شده توسط داوطلب در آزمون سراسري بررسي شد. داده هاي به دست آمده توسط نرم افزار
SPSS و با آزمون t مستقل و ضريب همبستگي پيرسون مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
نتايج: ميانگين نمرات مهارت هاي تفكر انتقادي دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي اصفهان
12.48±3.23 بود. بين رتبه آزمون سراسري با نمره كل تفكر انتقادي دانشجو همبستگي معناداري مشاهده نشد. در حيطه هاي زيرمجموعه تفكر انتقادي، صرفا نمره حيطه استنباط با رتبه دانشجو در آزمون سراسري با يك ضريب همبستگي نسبتا كم ارتباط معني داري داشت. در دو گروه دانشجويان مقطع دكتراي حرفه اي و مقطع كارشناسي، تنها در حيطه استدلال قياسي بين رتبه آزمون سراسري و نمرات دانشجويان دوره دكتراي حرفه اي همبستگي معناداري مشاهده شد.
نتيجه گيري: نمرات آزمون مهارت هاي تفكر انتقادي در دانشجويان، در بدو ورود به دانشگاه چندان مطلوب نيست و رتبه داوطلب در آزمون سراسري هم نتوانسته است ارتباطي با اين مهارت ها داشته باشد. نياز است دانشگاه براي ترويج و آموزش اين تفكر در برنامه ريزي هاي آموزشي به آن عنايت داشته باشد. 

 
كليد واژه: تفکر انتقادي، رتبه، آزمون سراسري ورود به دانشگاه